לויסטוניה סינית הינו עץ דקל ירוק עד ממשפחת הדקליים (Arecaceae ), אשר כולל שלושים ושישה מינים שונים של עצי דקל. העץ נודע גם בשמו הלטיני Livistona chinensis , שמו הלועזיChinese fan palm ובשמותיו הנוספים בעברית – ליויסטונה צ'יננסיס  ודקל המזרקה הסיני. שמו של הצמח מטעה במידה מסוימת, היות והוא אינו מגיע מסין כי אם מהאיים של דרום יפן ומטאיוואן.

Livistona-chinensis-9

המראה של לויסטוניה סינית

 

 לעצי לויסטוניה סינית עלווה נאה ומרשימה בגוונים של ירוק בהיר ובינוני. העץ, שהינו כפי שציינו עמיד מאוד, הוא בעל עלים רחבים ומבריקים ובעלי אונות בצורה של מניפה, כאשר כאן כדאי לציין כי העלים עצמם אינם דוקרניים וכי הם נוטים בקצה שלהם כלפי מטה.  העץ עשוי להגיע אל גובה רב ומרשים, וגובהו המקסימלי של עץ בוגר הוא עד לכעשרה מטרים. צורת הנוף של העץ הינה כדורית וקוטר הנוף של עץ בוגר עשוי להגיע עד לכחמישה מטרים. בחודשי הקיץ העץ תוכלו ליהנות מפריחה נאה של עצים מסוג זה, כאשר הפרחים הקטנים הם בגוונים של לבן וקרם. גזע העץ הינו בגוון חום – אפרפר.

Livistona-11

שתילה וטיפול

 דקל מסוג של לויסטוניה סינית יכול להתאים לסוגים שונים של אזורי אקלים, וניתן לשתול אותלו במגוון של סוגי אדמות שונות. העץ הינו עמיד בפגעי מזג האוויר הקר, כולל בקרה, או ביובש (עד מידה מסוימת). מומלץ לגדל את עץ הדקל הזה בתנאים של חצי צל ועד לתנאים של שמש מלאה. הצמח אינו דורש מידה רבה של טיפול קבוע ושוטף, מה שהפך אותו לפופולארי ומבוקש עבור אזורים של גינון ציבורי. את העץ מומלץ מאוד לשתול או להעתיק למקום אחר בעונות האביב והקיץ. על אף שמדובר בצמח שהוא עמיד מאוד לתקופות של בצורת, שימו לב לכך שהשקיה סדירה וקבועה תעזור לו לגדול בצורה מהירה יותר וגם תשפר את המראה החיצוני שלו, במידה והוא נראה נבול או דהוי. חשוב שהקרקע בה נמצא העץ תהיה מנוקזת גם היא באופן סדיר, היות ועודפי מים עלולים לגרום לנזקים רבים לגזע ולעץ עצמו.

Written by dkalim2013