בוטיה (קפיטטה) או בשמו הלטיני המוכר – BUTIA CAPITATA , הינו עץ דקל שהוא צמח ירוק עד. העץ מגיע אלינו לארץ מקצוות העולם המרוחקים של הסוואנות השונות שבמדינות ברזיל ואורוגוואי בדרום אמריקה. מדובר בעץ עמיד מאוד לתנאי מזג האוויר השונים, כולל יובש, חום קיצוני וקור, והוא נוח לשתילה בכל אזורי הארץ, מהצפון עד לדרום, מה שהופך אותו לצמח מבוקש מאוד בכל המשתלות, קטנות וגדולות כאחד.

דקל בוטיה

השם הפופולארי של בוטיה (קפיטטה) הינו עץ הג'לי, ובדרום אמריקה היה נהוג להכין מהפירות הטעימים והאכילים שלו מיני ריבות ואפילו יין מקומי מתוק. על אף שהעץ עמיד לתנאים של אדמה חרסית או גירית, כדי שהוא יצמח עד למלוא הפוטנציאל המקסימלי שלו מומלץ להקפיד על אדמה מנוקזת היטב (היות והוא רגיש לעודפי מים והם עלולים אף לגרום לו לנזק רב) כמו גם על  מיקום בשמש מלאה או צל חלקי. מדובר בצמח שמתאים מאוד ליצירת הכלאות, ועושים בו שימוש נרחב עבור הכלאות עם מינים שונים ממשפחת הבוטיה או ממשפחת הקוקוס. העץ צומח בקצב איטי יחסיה, והוא נחשב לצמח שהוא חסכוני יחסית במים – הוא זקוק להשקיה מועטה עד בינונית, מה שהופך אותו אידיאלי עבור מי שמטפח גינות באקלים הישראלי ומנסה לחסוך בהוצאות הגבוהות של המים .

בוטיה (קפיטטה) – מראה העץ

לעץ יש נוף רחב עם קצוות שמתעגלות כלפי מטה, והעלים הם בגוון ירוק – כחלחל. אלו עלים קשיחים למחצה ונוצתיים. בוטיה (קפיטטה) נושא פירות עגולים בגוון צהבהב, שהם לא רק יפים וקישוטיים, אלא כפי שציינו גם אכילים.  גזע העץ הינו חום – אפרפר, והא רחב וגם מחוספס. הגובה עשוי להגיע עד לחמישה מטרים מלאים ומרשימים, ורוחב הנוף עד לשישה מטרים.

דקל בוטיה

למה העץ מתאים?

דקל בוטיהאת עץ הדקל המיוחד והחזק הזה ניתן לשלב בסוגים שונים של גינות, כולל גינות ציבוריות (ליצירת אזור נאה או גידור), בגינות של בתים פרטיים, בגינות של גני אירועים גדולים, וכמובן גם בגינות שנמצאות על גגות של בנייני דירות גבוהים. שימו לב שניתן בהחלט למקום את העץ בהצלחה רבה ולגדל אותו גם במכלים.

 

Written by dkalim2013