נולינה מופשלת (או בשמות הנוספים שלו – בוקרניאה מופשלת או Nolina recurvata ) הוא צמח רב שנתי מבוקש מאוד במשתלות בארץ, אשר שייך למשפחת הנולניים – Nolanaceae . מוצאו של הצמח במדבריות של דרום מזרח מקסיקו, מרכז אמריקה ואזור דרום ארצות הברית. בשל תנאי הגידול במקומות אלו מדובר בצמח בעל עמידות גבוהה ומרשימה לתנאי מזג אוויר שונים, כולל קור וחום קיצוניים, כמו גם ליובש. נולינה זקוק לתנאי תאורה של שמש מלאה עם צל חלקי, אך יכול בהחלט גם לגדול בתנאים של קרינת שמש מלאה עד צל מלא. מדובר בצמח שהוא חסכוני מאוד במים, כאשר צריכת המים שלו היא מועטה עד בינונית, וחשוב מאוד לשים לב להיזהר מהשקיית יתר. בשל הגמישות הרבה של הטיפול בו את הצמח ניתן לשתול בכל סוגי הקרקעות, כלומר בעל אזורי הארץ השונים. הצמח כמובן לא גדל בר בארץ, אך ניתן להשיג אותו ברוב המשתלות הגדולות.

נולינה

מראה הצמח

 נולינה הוא צמח דמוי דקל צומח בקצב איטי עד בינוני. הגזע של הצמח הינו בגוון חום-אפרפר והעלווה היא בצבע ירוק בהיר עם עלים ארוכים ונוצתיים. העלווה של הצמח היא עלווה סרגלית מופשלת שמגיעה עד לאורך של מטר אחד, והיא צומחת מהקצה העליון של גזע הצמח בצורה של שושנה. הגזע הינו בקבוקי ומעניין, וכל הצמח כולו צורה פיסולית העושה אותו מתאים במיוחד לשתילה כאלמנט פיסולי בודד או כחלק מעיצוב כולל של גינת נוי יפה. בסיס הצמח הינו בעל מראה כדורי, וממנו צומח הגזע הזקוף שבראשו העלווה, והצמח כולו יוצר מראה בכותי של פנדולה, המזכיר מאוד מזרקה של מים (קוטר הצמח הבוגר יכול להגיע עד לכשבעים וחמישה סנטימטר).

נולינה

פריחה ושתילה

נולינה מומלץ לשתול במרווחים של אחד-אחד וחצי מטרים לפחות, וחשוב מאוד לשתול אותו כשחצי מהבסיס מעל פני הקרקע. פריחת הצמח מתרחשת בעונות האביב והסתיו, כאשר אך ורק בצמחים בוגרים מופיעה פריחה. הפריחה הנאה מופיעה בגוונים של לבן וצהבהב, כאשר מדובר בתפרחות גדולות מאוד ומרשימות, שמורכבות כל אחת מהן מכמות גדולה של פרחים זעירים.

Written by dkalim2013